Island

av Werner

Så här inledningsvis tänkte jag ta mig friheten att skriva en del om händelser som ligger en bit bak i tiden. Först tänkte jag berätta om en resa till ett något mindre tillgängligt myntmuseum.

 

Att besöka myntmuseet i Reykjavik kanske inte är den första orsaken till att man sätter sig på ett flygplan för att åka till Island. När jag nu hade åkt dit kunde jag naturligtvis inte låta bli. Besöket ägde rum sommaren 2007. Museet hade då fått nya lokaler och var så nytt att det inte stod omnämnt i turistguiden. Detta orsakade viss förvirring och ledde till att vi stod utanför de gamla lokalerna i fel del av staden där ingen visste något om något myntmuseum (om dom nu någonsin känt till det). Tack vara våra isländska vänner lyckades vi efter ett par telefonsamtal lokalisera de nya lokalerna.

 

Här är vi på plats och museet står tomt och väntar på oss. Kanske blev de andra turisterna lika förvirrade som vi av turistguidens inaktuella information. Eller kanske beror det på det fina vädret. Detta var sommaren då norra polcirkeln fick allt fint väder medan Skåne svämmade över till bredden av regn.

 

Här beundrar jag en monter med myntvikter och vågar.

I bakgrunden ser man den trevliga miljön som ramar in museet.

 

Närbild på ett par fina myntvågar i sina etuier.