Skrivlogg 2

av Werner

Förordningar! Så får det bli – jag kommer att skriva om myntförordningar. Det finns alldeles för lite litteratur inom detta område. Dessutom är det ett område jag brinner för. Men jag måste begränsas mig, annars blir det alldeles för stort för det format som är uppsatt.

Som ekonomhistoriker står det nära till hands att välja ett ämne som ligger kärt om hjärtat som till exempel myntcirkulation, utförselförbud eller penningpolitik på makronivå. Allt detta och mer därtill finns naturligtvis inkluderat i förordningsutgivningen, detta kanske inte är de sexigaste av ämnen.

Jag har sneglat lite på det stora nordiska kriget 1700-1721. Förordningarna rörande nödmynten till exempel – det kanske skulle kunna vara något. Ett spännande område med intressanta och viktiga förordningar.

Detalj ur förordning angående nödmyntet Publica Fide, given i Lund den 12:e oktober 1716