Nya samlare?

av Werner

I ett försök att locka unga samlare till hobbyn har Perth mint i Australien gett ut en serie mynt med djurmotiv. Det är tänkt att dessa mynt skall locka barn i 8-12 årsåldern att börja samla.

 

Samlarpärm, klistermärken, pysselbok och inte mins Gorky the Gecko-medaljen finns att köpa. Föräldrar samt mor- och farföräldrar uppmanas att köpa dessa påhittade samlarobjekt till sina barn och barnbarn.

 Jag är lite osäker då jag inte satt mig in i ämnet, men hur ofta har föremål som är tillverkade med ändamålet att bli samlarobjekt någon större värdeökning? Det är väl sällan sådana föremål är någon god investering. Nu behöver detta fenomen inte vara något argument mot att samla på sådana föremål. Tycker man det är roligt skall man göra det. Det pekar dock på det tydliga faktum att dessa föremål endast kommer till av en anledning och det är för någon att tjäna pengar på fenomenet. Naturligtvis inser jag att detta inte är något unikt fenomen. Frågan är hur det skall gynna samlandet när man inser att man är blåst på pengarna och föremålen man äger saknar historisk förankring eller en större berättelse. Jag ställer mig tveksam till om detta verkligen gynnar hobbyn på lång sikt. Själv började jag samla mynt i just 8-årsåldern. Då var det 1-öringar från 30-talet som roade mig. Varför inte uppmana föräldrar att köpa gamla ”vanliga” mynt för några futtiga kronor i stället för att köpa en modern dollar för 14 dollar.

Tänker jag fel – men är detta verkligen rätt väg att gå? Kanske är jag stel och traditionell, men det känns inte rätt…

Slutligen måste jag dock erkänna att när jag besöker hemsidan youngcollectors så blir jag riktigt köpsugen.