Stig Trenter

av Werner

Även romaner kan innehålla ett och annat för en myntsamlare. I Stig Trenters deckare Färjkarlen finns mängder med referenser till mynt och mynthandlare. I ett grått och blåsigt Stockholm glider det omkring skumma typer, företrädesvis på söder. De har långa rockar, håriga händer och vessleögon. Mord, falskmynteri och myntstölder äger rum i en typisk 50-talsmiljö.

”Här har vi dom, elva av guld och sju av silver, arton sammanlagt, ingen äldre än en bysantisk guldsolidus från 1025 och ingen yngre än en riksdaler från 1617, en svensk alltså. Som ni ser har vi sex exemplar ecu d’or som präglades i Limoges av Frans I, jag skulle tro omkring år 1540, ni ser dom tre liljorna och den krönta skölden med sin trippellilja. Sen har vi varjehanda svenskt silvermynt, bland annat den här vackra tvåöringen från 1610.

Jag granskade den, en liten sliten silverslant med Vasakärven i skölden och årtalet i mittfältet. Runt den nötta pärlmarkerade ytterkanten stavade jag med svårighet: ”sveciae Carolus IX”. Jag letade i fickan, halade upp mitt eget stöldgods och tryckte det i hans hand.”

Boken är full av dylika myntbeskrivningar och även Hirsch mynthandel är med på ett hörn . Det finns flera exemplar av boken ute på nätet…