Bondes medaljer

av Werner

Så, vad kan man nu säga om resultatet på auktionen över Bondes medaljer som såldes i Osnabrück. Med tanke på resultatet på 1 725 823 euro plus provision så får man väl säga att det gick bra. Som förmodat hittade många av medaljerna utländska ägare. Många köpstarka östeuropéer fanns närvarande i salen och dessa personer köpte friskt.

Även om Sverige, Ryssland och andra östeuropeiska länder inte alltid dragit jämt i historiens gång är det tack vare deras konst- och historieintresse som dessa antikviteter upplevt en renässans på senare tid. Troligtvis är det även på grund av dessa tidigare konflikter under århundradena som även våra historiska objekt röner utländskt intresse.

Bondes samlingar är speciella i många avseenden. Samlingarna är gamla, med bemärkelsen gammal samling, även om många av objekten i sig även har en ännu mer aktningsvärd ålder. De flesta konstföremål och antikviteter som nu köps tillbaka av företrädesvis ryssar har faktiskt oftast inte varit i Sverige speciellt länge. De som säljer högklassiga objekt på de stora auktionshusen i dag är ofta barn eller barnbarn till svenska ingenjörer och andra speciallister som arbetade i Ryssland under 1900-talets första hälft och tog med sig konst och antikviteter som souvenirer.

Det är mycket möjligt att många av priserna kan ses som en korrigering även om de kan tyckas höga. Jag tror inte att det bara är en fråga om vilka som är mest kapitalstarka. Jag tror även att svenskar är mer benägna att inför ett köp ställa sig frågorna – Vad är den värd? Vad ska en sådan kosta? Medan jag kan föreställa mig en förmögen ryss tänka – Vill jag ha den? Har jag pengarna? Klart!

Men nu är det dags att ladda kanonerna igen för att titta på mynten till nästa auktion. Pdf över denna auktion finns på Nordlinds hemsida.