Samlarmynt

av Werner

Myntverken i USA och Australien verkar fullkomligt spotta ur sig olika samlarserier. Här uppe i de nordiska länderna upplever jag att det inte anses riktigt ”fint” att samla på dessa, ofta färgade, samlarkonstruktioner. Mynt som någon gång cirkulerat i handeln ska det vara, om man frågar runt på myntklubbarna.

Själv har jag aldrig sett ett mynt som är färgat. Med tanke på utbudet av ”multi-color-coins” på nätet säger detta onekligen något om samlarkulturen i Sverige.

Se till exempel Joel Anderssons sida.

Jag tycker det är ett kul fenomen. Efter lite surfande märker man att djur och natur är de överlägset vanligaste motiven på dessa färgglada mynt och medaljer. Lättillgängliga bilder som inte alls får utstå lika mycket spott och spe som vår nya enkrona med ett något mer svårtillgängligt (och därför kritiserat) motiv.

Bara det faktum att jag aldrig sett ett av dessa mynt gör att jag blir lite sugen på att lägga en beställning. Frågan är om det blir en delfin, känguru eller bisonoxe. Varför inte tillverka en färgglad viking att sälja till tyska och ryska turister, för att hålla sig till ett säkert varumärke.

austalia_platinum_dreaming_coins_2009