Avesta myntmässa

av Werner

I går slog jag upp ögonen klockan 5 på morgonen, en bra stund innan väckning. Det var som om kroppen visste om att den hade en lång dag framför sig och att det inte fanns utrymme för försovningar. Jag smög upp, åt en banan och lämnade en ros och ett kort med en dikt på vardagsrumsbordet åt min älskade. Trots att det var alla hjärtans dag begav jag mig sedan i väg.

Först mötte jag PG vid centralstationen i Stockholm. Vi åkte gemensamt till Uppsala där vi hoppade in i en bil med ett gäng från Uppsalaklubben. Sedan reste vi genom ett vackert, rimfrostbetäckt landskap. Första halvan av resan bestod av idel myntsnack. Sedan övergick pratandet i en meditativ tystnad då vi blickade ut över snötyngda grenar och mystiska dimstråk över vita ängar. Somliga somnade och vaknade bryskt när vi anlände till Avesta. 

Här ser vi gänget innan vi stiger i på Avesta myntmässa.

 avesta_massa_2009_01 

Vid ankomsten inmundigades det kaffe och macka. På plats fanns ett antal mynthandlare och andra med ett lagom utbud av mynt, medaljer och annat till salu. Det fanns mycket att titta på. Mest spännande var nog en liten utställning med kopparmynt och silverklippingar. Arbogaklippingen, spanska skölden och hertig Magnus var några av de mer namnkunniga godbitarna i denna monter.

Christan Hamrin med en skara nyfikna framför sitt bord.

avesta_massa_2009_02  

Efter att ha bekantat sig något med utbudet var det dags för, åtminstone enligt mig, huvudpunkten på dagen, nämligen en tur på Avesta myntmuseum. Jag tycker faktiskt lite synd om guider som inte är experter själva och som utsätts för myntsamlare och numismatiker. Samlingen myntvänner som vallades runt höll dock god min när guiden tänjde något på sanningen.  

 avesta_massa_2009_04

Det är onekligen en imponerande samling kopparmynt som finns i Avesta. Här ser vi Kjell framför en nätt liten samling med 8-dalrar.

 avesta_massa_2009_03

Jag tänker inte redogöra för innehållet i samlingen. Den som vill fördjupa sig kan läsa boken ”Avesta myntmuseum” av Bertel Tingström (1995). Den finns till köps hos Svenska Numismatiska Föreningen.

avesta_massa_2009_05

Efter visningen var det dags för förtäring, samkväm och myntsnack. I sanning en lyckad mässa och en trevlig dag. Säkerligen en 50 till 60 närvarande.

 avesta_massa_2009_06

Sedan var dags för hemresa genom det gnistrande landskapet. Det blev även tillfälle för ett litet stopp i Uppsala med kaffe hemma hos klubbens ordföranden, där man fick möjlighet att ventilera sina intryck och låta dom sjunka in. Väl hemma i Stockholm senare på kvällen infann sig tröttheten kraftfullt efter ett glas vin. Melodifestival surrade irriterande i bakgrunden.