Antikmässan

av Werner

Nu är antikmässan i Älvsjö slut för i år. Temat denna gång var ”Det är ditt hem – gör det personligt” Det hetaste tipset man fick var att man skulle köpa saker man tycker om så blir ens hem personligt. Ja, det var ju onekligen något som jag aldrig tänkt på. Jag som alltid köpt saker andra tycker om. Alla föreläsningar som jag var på klankade även ner på bostadsannonserna. De tyckte annonserna var på tok för minimalistiska, tomma och andefattiga – fruktansvärt tråkiga helt enkelt. Dessa kommentarer var så genomgående på många av föreläsningarna att man nästan hör i bakhuvudet hur detta ämne kommit upp på något brainstorm-möte inför mässan.

Ja, nu är det ju så att bostadsannonser syftar till att sälja just bostäder och inte prylar. Man vill då inte tänka sig någon annan som bor där. Man vill inte se en massa kaffekoppar och tavlor som döljer skavanker i väggarna. Vill man inte själv se och bedöma bostadens potential?

Som ni hör tycker jag att årets mässa var något lam. Det fanns ingen studs i temat, inte heller någon förankring av temat i föredragen. Det liksom bara hängde och svävade runt. Den föreläsare som lyste upp något var Bo Knutsson. Han berättade om sin egen barndom och varför han tycker om vissa saker som han associerar med olika händelser eller perioder i hans liv.

Trots min kritik ska man naturligtvis besöka mässan. Nu dröjer det visserligen ett år, men det finns alltid massor att titta på. Den stora stänkaren var Åmells som fått fatt i Bondebråket av Bruegel. Undrar om den skulle göra mitt hem personligt med sin prislapp på tio miljoner. Vintage var en stor del av årets mässa. Även en del mynt och plakat gick att hitta om man hade ögonen med sig. En ganska ok S-braktet, lite plåtar, en riksdaler från Gustav III och lite annat smått. Endast tre antikvariat fanns på plats i år. Kanske siktar de i stället på den antikvariska bokmässan som hålls i oktober.