Oväntad numismatik

av Werner

Inför sommarens frankrikeresa bläddrade jag i en gammal lärobok i franska för gymnasiet från 1996. I kapitel 9 hittade jag till min förvåning den trevliga rubriken ”L´histoire de la monnaie”. Flera sidor med historia, myntbilder och mynthistoria. Louis IX, Louis XIV, Louis XV, Napoleon Bonaparte, hela gänget och deras mynt. Naturligtvis finns även Sveriges, ”La pièce la plus lourde”, 10 dalern med. Även de gamla svenska banksedlarna och Johan Palmstruch finns omnämnda.

När jag skulle kolla upp vilket år boken var ifrån fick jag se att det (utan att jag visste om det) var min egen moster som skrivit boken. Troligtvis under den tid då hon var rektor för franska skolan i Stockholm. Tanken slog mig att kanske var det min myntsamlande morfar som påverkat henne att ha med detta stycke i boken. Inte helt omöjligt.

la_monnaie_2

la_monnaie_1

Bildkälla: Textbok 1 Esprit av Martin, Lönnerblad, Österberg. S. 76-77. Bonnier utbildning AB.