Turistfälla?

av Werner

Ibland kan man inte låta bli att köpa på sig en onödig semestersouvenir. På vägen ut från museet i Bayeux med den gamla tapeten stod en lite automat och lockade med en minnesmedalj mot att man stoppade i en tvåeuro i den. Sagt och gjort – en tvåeuro stoppades i myntfacket. Med ett väldigt klonk spottade automaten ut en minnesmedalj.

Ni som varit runt lite i Frankrike kan omöjligen ha missat dessa automater. De finns vid inte mindre än 233 olika sevärdheter i Frankrike. Själv såg jag nog en fem eller sex stycken på min lilla resa. Varje minnespeng har ett motiv med anknytning till platsen där den står. De går bara att köpa på plats.

När jag köpte den tänkte jag ”vad tusan ska jag ha den här till? Tja, jag kan ju alltid skriva ett lite blogginlägg om den”.

Så, jaha, så här der den ut

bayeux_b

Och här har vi andra sidan som är lika för alla 233 souvenirslantarna.

bayeux_a

Ett ganska kul samlarområde faktiskt, eftersom de bara går att köpa på plats. Några överprisade exemplar på ebay undantaget.