Medeltidsfrossa

av Werner

I samband med att Myntauktioner i Sverige AB har gjort om layouten på sin hemsida, för att mer stämma överens med Svenska Numismatiska Föreningens bildspråk, har man lagt ut en pdf på Anders Frösells samling. Jag har inte hunnit titta igenom den ordentligt utan väntar på katalogen.

För ett par år sedan fick jag själv titta på Anders samling medan han satt bredvid och berättade. Jag har inte så goda kunskaper inom medeltidsnumismatiken så jag kunde inte tillgodogöra mig och minnas allt, men det var mycket spännande och lärorikt. Det skall bli intressant att stilla kunna studera samlingen igen,  fast i bokform.

Naturligtvis får ett av Anders Frösells favoritmynt pryda framsidan på katalogen – en penning från Johan Sverkersson (nr26).

Vi får säkert anledning att återkomma till den frösellska samlingen.