Annie Winblad Jakubowski

av Werner

Myntprofil 1 – Annie Winblad Jakubowski

Annie Winblad Jakubowski är i myntkretsar kanske mest känd för att ha graverat enkronan 2009, Sven Svenssonmedaljen och unionsupplösningen mellan Sverige och Norge. Men mycket mer finns på hennes meritlista. Gravstenar, skulpturer, grafisk form och loggor är några exempel på annat som hon gjort.

De senaste fem åren har Annie dock jobbat mycket med just mynt och medaljer. Jag sökte upp Annie för att få möjlighet att ställa några frågor till henne om hennes liv och arbete. När jag fick tag på henne tidigare under hösten är hon i full färd med att förbereda en resa till Japan. Hon ställde ut ett trettiotal mynt och medaljer på svenska ambassaden i Tokyo. Vistelsen varade i tre veckor. Nu är hon dock tillbaka i Sverige med nya projekt för dörren.

Annie_w_j_1

Du är utbildad på konstfack i Stockholm och på City & Guilds of London Art School. Vad ledde dig in på skulptur, att arbeta med bokstäver och framför allt mynt och medaljer?

Under näst sista året på Konstfackskolan fick min klass (jag gick på linjen för grafisk design & illustration) i uppgift att välja ett ord som vi skulle skära ut ur ett stycke gips efter konstens alla regler inspirerade av de klassiska uthuggna romerska bokstäverna. Att arbeta tredimensionellt med bokstäver var en för mig nästan chockerande sensuell upplevelse som jag där och då bestämde mig för att utforska vidare. Sista året på Konstfack valde jag att i mitt examensarbete arbeta vidare med tredimensionella bokstäver i olika material. Som mentor hade jag Lasse Cederberg en duktig skulptör som arbetade som lärare på skolan och i vars ateljé jag tillbringade mycket tid. För mitt examensarbete fick jag Konstfackskolans finaste utmärkelse (Stawenowska stipendiet) och ett fellowship från British Council som tillät mig att förkovra mig vidare i konsten att hugga bokstäver i sten i London. När jag sedan kom tillbaka till Sverige var jag anställd i två år på Tumba Bruk som vattenmärkesgravör och formgivare. Redan då visste jag att det skulle passa mig att arbeta med framställning av mynt och medaljer, men jag visste inte hur jag skulle gå till väga för att få kontakt med den eller dem som skulle vara intresserade av mina tjänster. Det blev inga medaljer då och det skulle dröja ytterligare femton år. Då kontaktades jag av Ernst Nordin, en lärare från Konstfack som kom ihåg min slututställning och frågade om jag inte skulle vara med på en medaljutställning i Portugal. Kul tyckte jag, men jag hade inget att visa upp. För att komma igång utgick jag från några texter av Gunnar Ekelöf och med dessa som tema gjorde jag mina fyra första medaljer. Något nervös gick jag till Kungliga Myntkabinettet som ansvarade för de svenska konstnärernas bidrag för att se om det jag hade gjort räknades som medaljer. Det gjorde de. Jag ställde ut i Portugal och har sedan dess, det här var för cirka fem år sedan, gjort ett trettiotal mynt och medaljer. Jag hamnade rätt till slut.

Vad anser du vara de stora svårigheterna med att utföra konst i ett format som inte är större än en enkrona?

Jag tycker inte att det är svårt, tvärtom, formatet passar mig utmärkt. Jag är utbildad grafisk formgivare och tycker om att tänka i symboler samtidigt som jag är van vid att arbeta tredimensionellt. Det är en rätt bra kombination när man ska jobba med utformningen av mynt och medaljer.

Vilket av dina arbeten är du mest nöjd med?

Jag har flera favoriter, Assar Lindbeck- medaljen som är en stor, lite klumpig silvermedalj (den väger cirka 750 gram) som togs fram till ett nyinstiftat pris i ekonomi. Även Sven Svensson som jag gjorde för Numismatiska föreningen häromåret och den nya 1-kronan.

sven_svensson

Hur känns det att kanske dagligen konfronteras med sitt eget konstverk?

Det gör jag inte, så ofta får man den inte i sin hand, tyvärr! Men jag får ofta kommentarer från människor som känner till att jag har gjort 1-kronan, vilket är jätteroligt. Jag var nog inte riktigt beredd på vilket genomslag det uppdraget skulle ge.

enkrona

Vad tycker du om riksbankens beslut att göra specialpräglingar av de reguljära mynten för att hedra minnet av historiska personer, markera händelser av stor betydelse för landets utveckling eller för att uppmärksamma viktiga jubileer?

Det är en underbar idé! Inte bara för konstnären som får möjlighet att sprida ”sitt verk” i så många exemplar men även för allmänheten som får anledning att vända och vrida på mynten på ett annat sätt, för riksbanken som får en fantastisk möjlighet att nå ut med ett budskap, för att inte nämna numismatikerna.

Hur fria händer har du när du utformar mynt och medaljer? Vilka är restriktionerna?

Ganska fria händer måste jag säga. Jag får en text, när det gällde 1-kronan till exempel skulle ordet ”SVERIGE” vara med, ”1 KR” och rubriken ”MÄRKESÅRET 1809”, ”S” för präglingsort och ”SI” för riksbankschefens initialer. Det var i princip detta jag fick som underlag, sen var det upp till mig att hitta en bild eller symbol som passade och att placera texten på bästa vis. I detta fall valde jag dock att tänja lite på riksbankens instruktioner. Jag skrev inte bara ”SVERIGE” utan även ”FINLAND” (det är inte så vanligt att ha ett annat lands namn på ett svenskt mynt), istället för ”MÄRKESÅRET 1809” som jag tyckte lät för kryptisk föreslog jag ”Den underbara sagan om ett land på andra sidan hafvet” även det accepterades av Riksbanken. Man måste vara lyhörd och förstå vilka direktiv som är huggna i sten och vilka direktiv som man kan rucka på en aning.

Det råder, kanske av både praktiska och kulturella skäl, en stor konservatism kring hur man utformar mynt. Detta är uppenbart då man studerar myntens mer är 2600-åriga historia. Vilka är de största utmaningarna när man förhåller sig till traditionen och kanske samtidigt försöker spegla samtiden?

Svårt att svara på. Jag gör så gott jag kan. Jag läser, bläddrar och förkovrar mig. Utmaningen ligger, precis som du säger, i att försöka hitta balansen mellan tradition och nutid.

Skulle du kunna tänka dig att utforma en eventuell svensk euro och vilket motiv skulle den i så fall bära om du fick bestämma?

Det är klart att jag skulle kunna tänka mig att utforma en svensk euro, men jag hoppas att det dröjer! Svårt att svara på hur jag skulle lösa det.

När man arbetar med bokstäver konfronteras man oundvikligen med ord. Hur förbereder du dig och bearbetar relationen mellan text och bokstävernas utformning?

Ord är viktiga i alla mina arbeten, som jag nämnde tidigare utgår jag oftast från ett ord eller en mening när jag arbetar. Jag har hållit på i så många år, nu att jag vet intuitivt hur jag ska göra för att få fram det jag har i huvudet.

Kungens vara eller icke vara på våra mynt. Ska han få vara kvar?

Jag tycker nog att man även skulle kunna använda sig av andra motiv.

Vad är drömuppdraget?

Jag får drömuppdrag hela tiden! 1-kronan var ett fantastiskt roligt uppdrag. När jag började inom detta specialområde tänkte jag att det skulle vara en dröm om jag fick i uppdrag att utforma ett mynt med så låg valör att jag kunde ge bort det som visitkort – och så blev det! Men om jag ändå ska drömma lite så skulle jag gärna göra en ny frånsida på Nobelmedaljen.

Vilka projekt står för dörren?

Jag har ställt ut mynt och medaljer på svenska ambassaden i Tokyo under hösten, har nyligen gjort en jubileumsmedalj till svenska skytterörelsen 1860 – 2010 och tidigare i höst lämnade jag in ett skissförslag till nästa års minnesmynt. Det återstår att se om det blir jag eller den andre inbjudne konstnären som får uppdraget, när det gäller uppdrag för Riksbanken är det oftast en tävling med flera inbjudna konstnärer.

 

Samtliga bilder från www.winbladjakubowski.se