Skurkar & Stålar

av Werner

Besökte Kungliga Myntkabinettets nya utställning Skurkar och Stålar i dag. Jag tog med kameran för att ta några bilder. Till min förtret upptäckte jag att batteriet låg kvar på laddning där hemma så det blev inga bilder. När alla montrar var besökta kändes detta dock inte som någon förlust. Jag brukar alltid hylla KMK men detta måste vara något av det mest oinspirerande de gjort. Det räcker gott med att titta in på deras hemsida om den nya utställningen. Texten och bilderna på hemsidan motsvarar i stort vad man kan tillgodogöra sig på museet. Montrarnas design som gick i svart-vitt gav ett sterilt och ofärdigt intryck.

Den trevligaste montern handlade om de falska tiokronorna och förfalskaren Petter Stenberg. Den förlorar dock på att för den oinvigde säger en falsk sedel ingenting om man inte får jämföra den med ett original. Falsk-äkta jämförelser är alltid roligt.

Mitt råd är att ni sparar era krafter till bättre väder och nästa utställning.

Inom kort borde den nya montern om polletter vara färdig. Man kunde se att den var på plats men under konstruktion. Det kanske kan bli roligare. Den som inte hunnit titta på den relativt nya montern med plåtmynt har fortfarande en god orsak att besöka museet.