Ny myntklubb!

av Werner

Japp, det är alldeles sant. Det har skapats en ny myntklubb i Strängnäs. Måndagen den 15:e mars samlades en tapper skara för att se över intresset för detta. Beslut togs att ta steget till bildande.

Jag tycker naturligtvis det är fantastiskt trevligt. Flera av mina skolår spenderades i Strängnäs. Mina föräldrar bor där, och jag gjorde en del av min militärtjänst vid det numera nedlagda regementet P10. Så min relation till Strängnäs är stark.

Vidare så finns det mycket spännande numismatik inom Strängnäs kommun som jag hoppas klubben kan vara med att gräva vidare i. Som till exempel myntpräglingen vid Gripsholm och den stora myntsamlingen som fram till för en tid sedan förvarades i Roggeborgen. Dessutom finns det två kända namn inom numismatiken som har anknytning till Strängnäs; Stiernstedt och Pontén.

Men framför allt är det kul när en skara myntintresserade hittar ett forum att samlas kring.

Händelsen uppmärksammades i Eskilstuna-kuriren.

Alla intresserade kan höra av sig till wernersblogg@hotmail.com

Både nybörjare och gamla rävar har stor glädje av klubbar och föreningar i sin hobby.

Kaffe och mynt är naturligtvis självklara inslag.