Myntmässa vs Bokmässa

av Werner

I år krockade myntmässan i Norrköping med den antikvariska bokmässsan i Stockholm. Jag valde Stockholm och böckerna framför Norrköping och mynten. Jag har själv stått som utställare på myntmässan i Norrköping två år i rad med stort nöje. I år fick jag dock möjligheten att jobba för en av utställarna på bokmässan och ta del av de insikter som det kan ge.

För mig som samlar framför allt äldre litteratur var det intressant att se vad modernare saker kan kosta. En signerad föstautgåva av Edith Södergran för 25 000 kr. Hjalmar Söderbergs Doktor glas, 8 000 kr. För att nämna några exempel i mellanprissegmentet – att jämföra med priserna på MISAB:s senaste litteraturauktion på till exempel Brennerböckerna som i mina ögon då framstår som billiga med sina 23 000 kr respektive 4 600 kr.

Att poesin står högt i kurs hos dagens antikvariat syns inte bara på priserna på Edith Södergrans förstautgåvor. Aven Gunnar Ekelöf hade sitt pris på mässan. År 2009 kom antikvariat Hundörat ut med en katalog tillägnad enbart Gunnar Ekelöf. Allt såldes dock i sin helhet till friska priser. För den som tittade på gårdagens avsnitt av ”Berg flyttar in” på TV4 i går kan jag berätta att denna katalog fanns med på bild. Det var Thorsten Flink som hade den i handsfacket i sin husbil bland poesi och annat. Så fick ni lite trivialt vetande till livs.

Mellan blöjbyten och jobb blir det svårt att hinna med den läsning man önskar. I stället för tjocka fackböcker och romaner blir det i stället en liten dikt eller två, samt en och annan kortare novell.