Vad har hänt?

av Werner

Har blixten slagit ner? Har en grävmaskinist kapat internetkabeln? Har jag skaffat lokal? Har jag flyttat? Har jag jobbat hela sommaren? Leker jag med min son i stället för att blogga?

Svaret på dessa frågor är Ja!

Som ni förstår har jag en del att skriva om men låt oss börja med sommarens jobb. Sommaren spenderade jag på Skansen. Där jobbade jag som museipedagog ett par månader under högsäsong. Under juni månad stod jag i kryddboden i kulturstaden och talade om mynt, handel och kommers under 1800-talet. Ett mycket intressant tillfälle att få studera ett tvärsnitt av framför allt européers och amerikaners kunskaper på ämnet. De mest spännande diskussionerna hade jag nog med tyskar och amerikaner. Minst en gång varje dag under denna månad kom det in ”rotsökande” amerikaner i min lilla bod. De var mycket pålästa och nyfikna på hur deras förfäder kan ha haft det och hur deras liv kan ha sett ut i Sverige på 1800-talet.

Här står jag i Kryddboden iförd typiska kläder för en borgare och handelsman från det sena 1800-talet.

Under juli månad hade jag Mikael Alms gamla tjänst på Skogaholms herrgård. (Ni vet Alm som skrev boken  Kungsord i elfte timmen. En mycket välskriven och spännande bok för såväl historiker och numismatiker som idéhistoriker.) Skogaholms herrgård är en klart annorlunda miljö jämfört med Kryddboden. Speciellt under Bellmandagen och helgerna då Gustavs skål var på plats för att visa kläder, dans och annat från 1700-talet. Inne i huset hade vi levade kammarmusik hela dagarna i stora salen. Att det finns ett tyskt bellmansällskap som åker till Skansen enkom för Bellmandagen var nytt för mig. Alltid härligt att träffa entusiaster.

Här är Eliott på besök i Skogaholms herrgård och jag har svidat om till 1700-talet med yvig kravatt, skospännen och allt.

 

Vykort, flygbild över Skansen, Skogaholms herrgård – En vacker och trevlig arbetsplats.

De övriga frågorna tar vi senare…