Bondetåget

av Werner

Mitt i allt stök inför mässan har jag gjort färdigt bondetågskatalogen. Den är nu skickad till tryckeri och jag hoppas få den innan mässan så jag kan premiärvisa den där. Det blev 223 objekt fördelande på 72 sidor. Katalogen kostar 100 kr. Förhandsbeställningar tas emot redan nu på info(at)wernerstensgard.se.

På mässan tar jag med några av katalogens höjdpunkter. Katalogen presenterar över 200 olika objekt med anknytning till bondetåget 1914 och försvarstriden åren 1911-1914. Bland föremålen finns några riktiga höjdpunkter. Ett bibliofilexemplar av Sven Hedins ”Ett varningsord” signerat av Sven Hedin själv; minnesskriften ”Bondetåget” där Carl Larsson medverkade med illustrationer, signerat av Carl Larsson; två fantastiska urklippsamlingar, den ena från statsminister Carl Staaff själv och den andra från publicisten Fredrik Vult von Steijern i tre vackert inbundna Hedbergband med över 300 sidor i stort format fulla med tidningsurklipp, alla rörande bondetåget.

Utöver dessa tunga hörnstenar finns en rad rara och svåra småtryck, en del i vackra band. Bland de små charmiga sakerna finns bland annat en tidtabell för de extrainsatta tågen som skulle föra bönder till Stockholm samt kvarterkort som garanterade de besökande bönderna inkvartering hos någon frivillig i staden som var beredd att ställa upp med övernattning samt tackkort från den övernattande bonden. Och mycket mer.

ett_varningsord